Pages

Tuesday, August 16, 2011

KESATUAN SEKERJA : SUATU KEPERLUAN DAN HAK

Sejarah selalu mengajar kita pelbagai perkara terutama tentang kehidupan. Keadaan kehidupan biasanya diibarat sebagai roda berpusing. Jika berada diatas, maka selesa kehidupan kita begitulah sebaliknya bila berada dibawah. Pernahkah kita berada dikedua-dua situasi tersebut atau orang disekeliling kita mengalaminya. Kita selalu diajar supaya jangan lupa diri bila berada diatas dan sentiasa beringat.
Jangan menjadi dangkal akal apabila mengikut situasi semasa. Keadaan tidak mendesak, tiada masalah ditempat kerja, gaji yang baik dan sebagainya menjadikan alasan untuk tidak memerlukan Kesatuan Sekerja. Perlu diingat hari ini kita diatas, bila pula kita dibawah, atau bila ditimpa masalah baru hendak mencari pertolongan ibarat “kapal hendak karam, baru sibuk mencari pelampung”. ketika itu sudah terlambat.
Apakah jika kita ingin menuntut hak dan kebajikan kita sendiri pun akan timbul rasa takut. Takut perlulah bertempat dan jangan sebarangan. Melalui Kesatuan Sekerja, anda akan sedar hak anda sebagai pekerja dan juga manusia. Sedangkan selama ini, ada dikalangan Majikan-majikan di Negara ini hanya tahu mengejar keuntungan dan mengabaikan kebajikan pekerja. Masalah di tempat kerja, datang tidak kira waktu, hari ini, esok, bulan depan atau tahun depan pasti akan timbul masalah. Sedar atau tidak, anda sendiri yang tentukan.

Apakah anda akan takut jika anda dituduh melakukan kesalahan dalam pekerjaan dan dipaksa berhenti tanpa anda boleh mempertahankan diri. Jika semua perkara ini akan berlaku kepada anda dan semasa itulah anda cuba untuk memohon bantuan Kesatuan ataupun mana-mana pihak, mungkin tindakan anda agak terlambat.
Kesimpulannya, wujudnya Kesatuan Sekerja adalah:
  • untuk membela pekerja yang ditindas.
  • untuk memberikan kesedaran kepada pekerja keseluruhannya.
  • memberi bantuan dan sokongan dalam berhadapan dengan majikan.
  • mewujudkan suasana harmoni diantara majikan dan pekerja.
  • mewujudkan situasi “menang-menang” majikan dan pekerja.
  • mencari penyelesaian dan keadilan kepada pekerja dan banyak lagi.
Sebagai pekerja, informasi ini perlu kita ketahui. Mari kita belajar dari sejarah. Jangan menutup peluang dan ruang untuk diri kita sendiri. Kelak , diri sendiri, keluarga dan masyarakat akan rugi dan tiada apa yang tinggal. Beringatlah, kita bukanlah yang membuat keputusan tetapi kita sentiasa terdedah dengan keputusan majikan yang tidak wajar. Kesatuan adalah untuk pekerja dan ia perlu wujud serta disokong oleh pekerja itu sendiri...

Mohd. Idrus Bin Hj. Sharif Ekang,
Presiden,
Kesatuan Pekerja-pekerja Amanah Ikhtiar Malaysia, Sabah.
(KEPAIMS)


1 comment:

kelapa mawar said...

slm Pagari..

harap dpt follow blog saya...blog anaqiranun sudah saya follow..